ГЛАВНАЯ страница | Регистрация | Вход| RSS Четверг, 18.04.2024, 19:53

Удобное меню
  • ТЕСТЫ
  • В помощь учителям
  • В помощь изучающим
  • Родителям
  • Скачать
  • Развлечения
  • Нашим ученикам
  • ЕГЭ-2010-2011
  • Teachers' Cafe
  • Info
    Поиск
    Категории раздела
    ЕГЭ 2010 [20]
    Информация
    фотообзоры

    Каталог статей

    Главная » Статьи » ЕГЭ 2010 » ЕГЭ 2010

    ЕГЭ по английскому языку 2011
    Единый государственный экзамен по ИНОСТРАННЫМ ЯЗЫКАМ
    Демонстрационный вариант
    контрольных измерительных материалов
    единого государственного экзамена
    2011 года по английскому языку
    подготовлен Федеральным государственным научным учреждением
    «ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ИЗМЕРЕНИЙ»
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 2 )
    Единый государственный экзамен по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
    Пояснения к демонстрационному варианту контрольных
    измерительных материалов единого государственного экзамена
    2011 года по английскому языку
    При ознакомлении с демонстрационным вариантом контрольных
    измерительных материалов ЕГЭ 2011 года следует иметь в виду, что
    задания, в него включенные, не отражают всех вопросов содержания,
    которые будут проверяться с помощью вариантов КИМ в 2011 году.
    Полный перечень вопросов, которые могут контролироваться на едином
    государственном экзамене 2011 года, приведен в кодификаторе элементов
    содержания и требований к уровню подготовки выпускников
    общеобразовательных учреждений для единого государственного
    экзамена 2011 года по английскому языку.
    Назначение демонстрационного варианта заключается в том, чтобы
    дать возможность любому участнику ЕГЭ и широкой общественности
    составить представление о структуре будущих КИМ, количестве заданий,
    их форме, уровне сложности. Приведенные критерии оценки выполнения
    заданий с развернутым ответом, включенные в этот вариант, дают
    представление о требованиях к полноте и правильности записи
    развернутого ответа.
    Эти сведения позволят выпускникам выработать стратегию
    подготовки к ЕГЭ.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 3 )
    Демонстрационный вариант контрольных измерительных
    материалов единого государственного экзамена
    2011 года по английскому языку
    Инструкция по выполнению работы
    Экзаменационная работа по английскому языку состоит из четырех
    разделов, включающих 46 заданий.
    Раздел 1 («Аудирование») включает 15 заданий, из которых первое – на
    установление соответствия и 14 заданий с выбором одного правильного ответа
    из трех предложенных. Рекомендуемое время на выполнение раздела 1 –
    30 минут.
    Раздел 2 («Чтение») включает 9 заданий, из которых 2 задания на
    установление соответствия и 7 заданий с выбором одного правильного ответа
    из четырех предложенных. Рекомендуемое время на выполнение раздела 2 –
    30 минут.
    Раздел 3 («Грамматика и лексика») включает 20 заданий, из которых
    13 заданий с кратким ответом и 7 заданий с выбором одного правильного
    ответа из четырех предложенных. При выполнении заданий с кратким ответом
    вы должны самостоятельно записать ответ в соответствующем месте работы.
    Рекомендуемое время на выполнение раздела 3 – 40 минут.
    По окончании выполнения заданий каждого из этих разделов не
    забывайте переносить свои ответы в бланк ответов № 1.
    Раздел 4 («Письмо») состоит из двух заданий и представляет собой
    небольшую письменную работу (написание личного письма и письменного
    высказывания с элементами рассуждения). Рекомендуемое время на
    выполнение этого раздела работы – 60 минут. Черновые пометки делаются
    прямо на листе с заданиями (они не оцениваются), и только полный вариант
    ответа заносится в бланк ответов № 2.
    Общее время проведения экзамена – 160 минут.
    Рекомендуется выполнять задания в том порядке, в котором они даны.
    Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее
    количество баллов.
    Желаем успеха!
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 4 )
    Раздел 1. Аудирование
    Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между
    высказываниями каждого говорящего 1–6 и утверждениями, данными
    в списке A–G. Используйте каждое утверждение, обозначенное
    соответствующей буквой, только один раз. В задании есть одно лишнее
    утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы
    в таблицу.
    A. Buying things makes the speaker really happy.
    B. The speaker likes sweets.
    C. The speaker spends large sums of money travelling over the Internet.
    D. Having fun with friends is the speaker’s favourite pastime.
    E. The speaker has an impressive collection of books.
    F. The speaker dreams of going around the world.
    G. The speaker loves wearing a lot of jewellery.
    Говорящий 1 2 3 4 5 6
    Утверждение
    Вы услышите телефонный разговор. Определите, какие из приведенных
    утверждений А1–А7 соответствуют содержанию текста (1 – True),
    какие не соответствуют (2 – False) и о чем в тексте не сказано, то есть
    на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного
    ответа (3 – Not stated). Обведите номер выбранного вами варианта
    ответа. Вы услышите запись дважды.
    The caller has learned about the Language Centre from the media.
    1) True 2) False 3) Not stated
    The centre offers a six-month course for students who want to go to college.
    1) True 2) False 3) Not stated
    The caller's friend is attending a US university. 1) True 2) False 3) Not stated
    The new semester begins in two months. 1) True 2) False 3) Not stated
    You don’t need to come to the centre to sign up for the course.
    1) True 2) False 3) Not stated
    The centre expects convincing proof that you can afford the course. 1) True 2) False 3) Not stated
    All official documents can be sent to the centre by fax.
    1) True 2) False 3) Not stated
    B1
    A1
    A2
    A3
    A4
    A5
    A6
    A7
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 5 )
    Вы услышите интервью. В заданиях А8–А14 обведите цифру 1, 2 или 3,
    соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите
    запись дважды.
    There is a growing tendency in Kenya to
    1) look for new farm land.
    2) explore new hunting areas.
    3) preserve native animal habitats.
    According to Ben, people living around the forest area
    1) try to domesticate some of the wild animals.
    2) do their best to stop deforestation in the area.
    3) could be in danger from wild animals.
    According to Ben, an excommunicated animal is
    1) an animal doomed to extinction.
    2) an aggressive and uncontrollable animal.
    3) an animal that needs people’s help.
    Ben claims that people living around the forest area make extra money
    1) catching and selling wild animals to the zoos.
    2) travelling to other regions and doing odd jobs.
    3) trading wooden products.
    The Green Belt Movement in Kenya aims at
    1) effective exploitation of natural forests.
    2) replacing destroyed forests.
    3) moving people out from the forest area.
    The interviewer is curious to know if
    1) the BBC has ever shown programs about wildlife protection in Kenya.
    2) all the facts about safari in Kenya presented on BBC television are true.
    3) people in Kenya have ever seen any BBC wildlife programs.
    Visitors to safari parks in Kenya are allowed to
    1) choose their own routes.
    2) feed wild animals.
    3) drive their own cars.
    A8
    A9
    A10
    A11
    A12
    A13
    A14
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 6 )
    По окончании выполнения заданий В1 и А1–А14 НЕ ЗАБУДЬТЕ
    ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! ОБРАТИТЕ
    ВНИМАНИЕ, что ответы на задания В1, А1–А14 располагаются в
    разных частях бланка. В1 расположено в нижней части бланка.
    При переносе ответов в задании В1 буквы записываются без пробелов и
    знаков препинания.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 7 )
    Раздел 2. Чтение
    Установите соответствие между заголовками 1–8 и текстами A–G.
    Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только
    один раз. В задании один заголовок лишний.
    1. First computers 5. Professional sport
    2. Risky sport 6. Shopping from home
    3. Shopping in comfort 7. New users
    4. Difficult task 8. Digging for the past
    A. A group of university students from Brazil have been given the job of
    discovering and locating all the waterfalls in their country. It is not easy
    because very often the maps are not detailed. The students have to remain in
    water for long periods of time. Every day they cover a distance of 35 to 40
    kilometers through the jungle, each carrying 40 kilos of equipment.
    B. For many years now, mail-order shopping has served the needs of a certain
    kind of customers. Everything they order from a catalogue is delivered to
    their door. Now, though, e-mail shopping on the Internet has opened up even
    more opportunities for this kind of shopping.
    C. Another generation of computer fans has arrived. They are neither spotty
    schoolchildren nor intellectual professors, but pensioners who are learning
    computing with much enthusiasm. It is particularly interesting for people
    suffering from arthritis as computers offer a way of writing nice clear letters.
    Now pensioners have discovered the Internet and at the moment they make
    up the fastest growing membership.
    D. Shopping centres are full of all kinds of stores. They are like small,
    self-contained towns where you can find everything you want. In a large
    centre, shoppers can find everything they need without having to go
    anywhere else. They can leave their cars in the shopping centre car park and
    buy everything in a covered complex, protected from the heat, cold or rain.
    B2
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 8 )
    E. Not many people know that, back in the fifties, computers were very big,
    and also very slow. They took up complete floors of a building, and were
    less powerful, and much slower than any of today’s compact portable
    computers. At first, the data they had to process and record was fed in on
    punched-out paper; later magnetic tape was used, but both systems were
    completely inconvenient.
    F. Potholing is a dull name for a most interesting and adventurous sport. Deep
    underground, on the tracks of primitive men and strange animals who have
    adapted to life without light, finding unusual landscapes and underground
    lakes, the potholer lives an exciting adventure. You mustn’t forget, though,
    that it can be quite dangerous. Without the proper equipment you can fall,
    get injured or lost.
    G. Substantial remains of an octagonal Roman bath house, probably reused as a
    Christian baptistry, have been uncovered during a student training
    excavation near Faversham in Kent. The central cold plunge pool was five
    metres across, and stood within a structure which also had underfloor
    heating and hot pools, probably originally under a domed roof.
    A B C D E F G
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 9 )
    Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений,
    обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 лишняя.
    Занесите цифру, обозначающую соответствующую часть предложения,
    в таблицу.
    Before the Hubble Space Telescope was launched, scientists thought they
    knew the universe. They were wrong.
    The Hubble Space Telescope has changed many scientists’ view of the
    universe. The telescope is named after American astronomer Edwin Hubble,
    A _______________________.
    He established that many galaxies exist and developed the first system for their
    classifications.
    In many ways, Hubble is like any other telescope. It simply gathers light.
    It is roughly the size of a large school bus. What makes Hubble special is not
    what it is, B _______________________.
    Hubble was launched in 1990 from the "Discovery” space shuttle and it is
    about 350 miles above our planet, C _______________________.
    It is far from the glare of city lights, it doesn’t have to look through the air,
    D _______________________.
    And what a view it is! Hubble is so powerful it could spot a fly on the moon.
    Yet in an average orbit, it uses the same amount of energy as 28 100-watt
    light bulbs. Hubble pictures require no film. The telescope takes digital images
    E _______________________.
    Hubble has snapped photos of storms on Saturn and exploding stars. Hubble
    doesn’t just focus on our solar system. It also peers into our galaxy and beyond.
    Many Hubble photos show the stars that make up the Milky Way galaxy. A
    galaxy is a city of stars.
    Hubble cannot take pictures of the sun or other very bright objects,
    because doing so could "fry” the telescope’s instruments, but it can detect
    infrared and ultra violet light F _______________________.
    Some of the sights of our solar system that Hubble has glimpsed may even
    change the number of planets in it.
    1. which is above Earth’s atmosphere.
    2. which are transmitted to scientists on Earth.
    3. which is invisible to the human eye.
    4. who calculated the speed at which galaxies move.
    5. so it has a clear view of space.
    6. because many stars are in clouds of gas.
    7. but where it is.
    A B C D E F
    B3
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 10 )
    Прочитайте текст и выполните задания А15–А21. В каждом задании
    обведите цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному вами
    варианту ответа.
    The Slob’s Holiday
    My husband and I went to Reno for our holiday last year. "Isn’t that place
    where people go to get a quickie divorce?” asked my second son? ‘Yes’, I said,
    trying to look enigmatic and interesting. ‘You are not getting divorced, are
    you?’ he asked bluntly. ‘No,’ I said, ’we are going to an outdoor pursuit trade
    fair. The children sighed with relief and slouched away, muttering things like
    ‘boring’. I call them children, but they are all grown up. My eldest son has
    started to develop fine lines around his eyes – fledgling crow’s feet. A terrible
    sight for any parent to see. Anyway, the piece isn’t about children. It’s about
    holidays.
    The first thing to be said about holidays is that anybody who can afford
    one should be grateful. The second thing is that planning holidays can be hard
    work. In our household it starts with somebody muttering, ’I suppose we ought
    to think about a holiday.’ This remark is usually made in July and is received
    glumly, as if the person making it has said ‘I suppose we ought to think about
    the Bolivian balance of payment problems.’
    Nothing much happens for a week and then the potential holiday-makers
    are rounded up and made to consult their diaries. Hospital appointments are
    taken into consideration, as are important things to do with work. But other
    highlights on the domestic calendar, such as the cat’s birthday, are swept aside
    and eventually two weeks are found. The next decision is the most painful:
    where?
    We travel abroad to work quite a lot but we return tired and weary, so the
    holiday we are planning is a slob’s holiday: collapse on a sunbed, read a book
    until the sun goes down, stagger back to hotel room, shower, change into glad
    rags, eat well, wave good-bye to teenagers, have a last drink on hotel terrace, go
    to bed and then lie awake and wait for hotel waiters to bring the teenagers from
    the disco.
    I never want to be guided around another monument, as long as I live. I
    do not want to be told how many bricks it took to build it. I have a short
    attention span for such details. I do not want to attend a ‘folk evening’ ever, ever
    again. The kind where men with their trousers tucked into their socks wave
    handkerchiefs in the direction of women wearing puff-sleeved blouses, long
    skirts and headscarves.
    I also want to live dangerously and get brown. I want my doughy English
    skin change from white sliced to wheat germ. I like the simple pleasure of
    removing my watch strap and gazing at the patch of virgin skin beneath.
    I don’t want to make new friends – on holidays or in general; I can’t
    manage the ones I have at home. I do not want to mix with the locals and I have
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 11 )
    no wish to go into their homes. I do not welcome tourists who come to Leicester
    into my home. Why should the poor locals in Holidayland be expected to? It’s
    bad enough that we monopolize their beaches, clog their pavements and spend
    an hour in a shop choosing a sunhat that costs the equivalent of 75 pence.
    So, the slob’s holiday has several essential requirements: a hotel on a
    sunny beach, good food, a warm sea, nightlife for the teenagers, a big crowd to
    get lost in, and the absence of mosquitoes.
    As I write, we are at the planning stage. We have looked through all the
    holiday brochures, but they are full of references to ‘hospitable locals’, ‘folk
    nights’, ‘deserted beaches’, and ‘interesting historical sights’. Not our cup of
    tea, or glass of sangria, at all.
    The parents’ choice of holiday destination made the narrator’s children feel
    1) jealous.
    2) excited.
    3) alarmed.
    4) indifferent.
    The narrator’s words ‘A terrible sight for any parent to see’ refer to
    1) the way children behave.
    2) the fact that children are aging.
    3) the way children change their image.
    4) the fact there is a generation gap.
    When the need for holiday planning is first announced in the narrator’ family, it
    1) is regarded as an important political issue.
    2) is met with enthusiasm by all the family.
    3) seems like an impossible task.
    4) is openly ignored.
    To find a two-week slot for a holiday potential holiday-makers have to
    1) negotiate the optimum period for travel.
    2) cancel prior business appointments.
    3) re-schedule individual summer plans.
    4) make a list of the things to be taken into account.
    A15
    A16
    A17
    A18
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 12 )
    The slob’s holiday is the type of holiday for people, who
    1) do not want to go on holiday abroad.
    2) go on holiday with teenagers.
    3) do not like public life.
    4) prefer peaceful relaxing holidays.
    When the narrator says ‘I also want to live dangerously’, she means
    1) getting lost in the crowd.
    2) going sightseeing without a guide.
    3) choosing herself the parties to go to.
    4) lying long hours in the sun on the beach.
    The main reason the narrator doesn’t want to mix up with locals is because she
    1) doesn’t let tourists to her house at Leicester.
    2) doesn’t want to add to their inconveniencies.
    3) is afraid to make friends with local people.
    4) values her own privacy above all.
    По окончании выполнения заданий В2, В3 и А15–А21 НЕ ЗАБУДЬТЕ
    ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! ОБРАТИТЕ
    ВНИМАНИЕ, что ответы на задания В2, В3, А15–А21 располагаются
    в разных частях бланка.
    A19
    A20
    A21
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 13 )
    Раздел 3. Грамматика и лексика
    Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо,
    слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных
    номерами B4–B10, так, чтобы они грамматически соответствовали
    содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.
    Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B4–B10.
    A Smart Boy
    Mr. Jones and Mr. Brown worked in the same office. Their
    __________________ were good friends. One day Mr. Jones
    invited to Mr. Brown to a small party. Mr. Brown went into
    the other room and telephoned his wife.
    WIFE
    When he came back Mr. Jones asked him, "Have you spoken
    to your wife already?”
    "No, she __________________ there when I phoned. My
    small son answered the phone. I asked him, "Is your mother
    there?” And he said, "She is somewhere outside”.
    NOT BE
    "Why is she outside?” I asked. "She __________________
    for me”, he answered.
    LOOK
    The Great Wall of China
    The Great Wall of China runs for 6,700 kilometers from east
    to west of China. It is one of the __________________
    wonders of the world.
    GREAT
    The Great Wall __________________ in order to protect
    the country form different aggressors.
    BUILD
    The construction of the Wall __________________ in the 6th
    century BC and lasted until the 16th century AD.
    BEGIN
    Since then, the Great Wall of China __________________ a
    Symbol of wisdom and bravery of the Chinese people and a
    monument to Chinese nation for many hundreds of years.
    BECOME
    B4
    B5
    B6
    B7
    B8
    B9
    B10
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 14 )
    Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте, если необходимо,
    слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных
    номерами В11–В16, так, чтобы они грамматически и лексически
    соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными
    словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы
    В11–В16.
    UK: Conservation and Environment
    Going for a walk is the most popular leisure activity in
    Britain. Despite its high __________________ density and
    widespread, the UK has many unspoilt rural and coastal
    areas.
    POPULATE
    Twelve National Parks are freely accessible to the public and
    were created to conserve the __________________ beauty,
    wildlife and cultural heritage they contain.
    NATURE
    Most of the land in National Parks is privately owned, but
    administered by an independent National Park Authority
    which works to balance the expectations of
    __________________ with the need to conserve these open
    spaces for future generations.
    VISIT
    The UK also works to improve the global environment and
    has taken global warming __________________ ever since
    scientists discovered the hole in the ozone layer.
    SERIOUS
    In 1997, the UK subscribed to the Kyoto Protocol binding
    developed countries to reduce emissions of the six main
    greenhouse gases. The Protocol declares environmental
    __________________.
    PROTECT
    Nowadays British __________________ are taking part in
    one of the largest international projects that is undertaken to
    protect endangered species.
    SCIENCE
    B11
    B12
    B13
    B14
    B15
    B16
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 15 )
    Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А22–А28.
    Эти номера соответствуют заданиям A22–A28, в которых представлены
    возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами
    варианта ответа.
    Tracy
    Tracy was as excited as a child about her first trip abroad. Early in the
    morning, she stopped at a A22 ______ agency and reserved a suite on the
    Signal Deck of the Queen Elizabeth II. The next three days she spent buying
    clothes and luggage.
    On the morning of the sailing, Tracy hired a limousine to drive her to the
    pier. When she A23 ______ at Pier 90, where the Queen Elizabeth II was
    docked, it was crowded with photographers and television reporters, and for a
    moment Tracy was panic stricken. Then she realized they were interviewing the
    two men posturing at the foot of the gangplank. The members of the crew were
    helping the passengers with their luggage. On deck, a steward looked at Tracy’s
    ticket and A24 ______ her to her stateroom. It was a lovely suite with a private
    terrace. It had been ridiculously expensive but Tracy A25 ______ it was worth
    it.
    She unpacked and then wandered along the corridor. In almost every
    cabin there were farewell parties going on, with laughter and champagne and
    conversation. She felt a sudden ache of loneliness. There was no one to see her
    A26 ______, no one for her to care about, and no one who cared about her. She
    was sailing into a completely unknown future.
    Suddenly she felt the huge ship shudder as the tugs started to pull it out of
    the harbor, and she stood A27 ______ the passengers on the boat deck,
    watching the Statue of Liberty slide out of A28 ______, and then she went
    exploring.
    1) journey 2) trip 3) travel 4) tourist
    1) achieved 2) arrived 3) entered 4) reached
    1) set 2) came 3) headed 4) directed
    1) determined 2) resolved 3) decided 4) assured
    1) in 2) off 3) of 4) after
    1) among 2) along 3) between 4) besides
    1) glance 2) stare 3) sight 4) look
    A22
    A23
    A24
    A25
    A26
    A27
    A28
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 16 )
    По окончании выполнения заданий В4–В16, А22–А28 НЕ ЗАБУДЬТЕ
    ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ №1! ОБРАТИТЕ
    ВНИМАНИЕ, что ответы на задания В4–В16, А22–А28 располагаются
    в разных частях бланка. При переносе ответов в заданиях В4–В16 буквы
    записываются без пробелов и знаков препинания.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 17 )
    Раздел 4. Письмо
    Для ответов на задания С1 и С2 используйте бланк ответов № 2. При
    выполнении заданий С1 и С2 особое внимание обратите на то, что
    ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным в бланке
    ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться
    экспертом. Обратите внимание также на необходимость
    соблюдения указанного объёма текста. Тексты недостаточного
    объёма, а также часть текста, превышающая требуемый объём – не
    оцениваются. Запишите сначала номер задания (С1, С2), а затем ответ
    на него. Если одной стороны бланка недостаточно, вы можете
    использовать его другую сторону.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 18 )
    You have 20 minutes to do this task.
    You have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who
    writes:
    Write a letter to Tom.
    In your letter
    − answer his questions
    − ask 3 questions about his trip to Scotland
    Write 100 – 140 words.
    Remember the rules of letter writing.
    You have 40 minutes to do this task.
    Comment on the following statement.
    Some people think that life-long friendship exists only in books and films.
    Others believe that it exists in real life.
    What is your opinion?
    Write 200–250 words.
    Use the following plan:
    − make an introduction (state the problem)
    − express your personal opinion and give reasons for it
    − give arguments for the other point of view and explain why you don’t agree
    with it
    − draw a conclusion
    C1
    C2
    … In Great Britain most young people want to become
    independent from their parents as soon as possible. Could you
    tell me what you and your friends think about not relying on your
    parents? Are you ready to leave your family immediately after
    you finish school? Is it easy to rent a house or an apartment for
    students in Russia?
    As for the latest news, I have just returned from a trip to
    Scotland…
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 19 )
    Приложение 1
    Тексты для аудирования
    Вы сейчас будете выполнять тест по аудированию. Во время его
    выполнения перед каждым заданием дана пауза, с тем чтобы вы смогли
    просмотреть вопросы к заданию, а также паузы после первичного и
    повторного предъявления аудиотекста для внесения ответов. По
    окончании выполнения всего раздела «Аудирование» перенесите свои
    ответы в бланк ответов.
    Задание В1
    Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между
    высказываниями каждого говорящего 1–6 и утверждениями, данными
    в списке A–G. Используйте каждое утверждение, обозначенное
    соответствующей буквой, только один раз. В задании есть одно
    лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои
    ответы в таблицу. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться
    с заданием.
    Now we are ready to start.
    Speaker 1
    I love reading. I read detective and spy stories, novels, and romantic and fantasy
    stories. If I’m stuck on a train or waiting for something and don’t have anything
    to read, I feel terrible. So something that I spend a lot of money on would
    probably be books. I always buy a lot of books, magazines and reader’s digests.
    And I keep all of them at home – my mum says it’s horrible. Also lots of my
    money goes on audio books. I always share them with friends. Em … it’s kind
    of an exchange.
    Speaker 2
    Oh, you know, shiny things really attract me. Every time I have some extra
    money, I buy bracelets, rings, earrings or necklaces. I wear them everywhere
    and every day. If I’m shopping somewhere and there is something flashy
    shining at me, I usually stop and look and very often a salesperson can talk me
    into buying it. It’s crazy I know. I also love buying books but I don’t spend so
    much on them.
    Speaker 3
    Ah, I spend money mostly on um … going out, like going to restaurants or
    clubs, and things like that. I am a party person, I love hanging out with friends. I
    don’t actually buy a lot of things, like electronics, books or CDs. I just spend
    money on going out with my friends, on food and drinks for parties. I really love
    chatting, dancing and making jokes.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 20 )
    Speaker 4
    Something I probably spend too much on is clothes. I guess because I am a girl,
    I think of shopping as a fun pastime and I find it relaxing. Actually I call it
    "shopping therapy” to go and buy some new clothes. I often go alone – I don’t
    need anyone to advise me. I’d say I love the process of choosing and buying
    things. It really makes me feel good.
    Speaker 5
    If I had the money I wanted, I would like to go and spend two weeks at every
    famous place on Earth. I love traveling in comfort. Nowadays it’s very
    expensive. I read travel magazines and surf the Internet for information about
    different tours, hotels and sights – and now I know how I want to travel. That’s
    what I’d spend my money on if I could.
    Speaker 6
    I usually don’t spend that much money on anything like jewellery or clothes.
    But then if there is one big expense, it is food. I like desserts, especially ice
    cream, so when I go out for dinner I definitely have a dessert afterwards. I can’t
    live without cakes, candies, chocolates and things like that. Who can?
    You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)
    Now you will hear the texts again. (Repeat.)
    This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers.
    (Pause 15 seconds.)
    Задания А1–А7
    Вы услышите телефонный разговор. Определите, какие из приведенных
    утверждений А1–А7 соответствуют содержанию текста
    (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чем в тексте не
    сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного,
    ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Обведите номер выбранного
    вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды. У вас есть
    20 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.
    Now we are ready to start.
    Receptionist: English Language Center. How may I help you?
    Caller: Yes. I’ve heard about your centre from my classmate and I’m calling to
    find out more information about your program. What kind of courses do you
    offer?
    Receptionist: Well, first of all, the purpose of our program is to provide
    language learning opportunities for students who would like to master basic
    language skills, let's say, for his or her job, or to study intensively to enter a US
    college or university.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 21 )
    Caller: Okay. I'm calling for a friend who is interested in attending a US
    university. Can my friend apply for the next semester?
    Receptionist: Well, we start in March and always ask applicants to apply no
    later than two months before the semester begins.
    Caller: Alright. What is the tuition fee for a full-time student?
    Receptionist: It's two thousand and thirty dollars.
    Caller: And how does one apply?
    Receptionist: Well, we can send you an application and you can mail it back to
    us, or you can fill out the application form that's on our website.
    Caller: And are there other materials I would need to send in addition to the
    application form?
    Receptionist: Uh, yes. You would need to send in a sponsorship form indicating
    who will be responsible financially for the student while studying in our
    program, and a bank statement showing that you or your sponsor has enough
    money to cover tuition expenses and living costs.
    Caller: And how can I send these materials to you?
    Receptionist: You can either send the application packet by regular mail or you
    can fax it.
    Caller: Alright. I think that's about it.
    Receptionist: Okay great.
    Caller: Oh and what is your name?
    Receptionist: Ok. My name is Tony Nelson. You can just call and ask for me.
    Caller: Great. Thank you for your help.
    Receptionist: No problem and please don't hesitate to call again if you have any
    other questions.
    Caller: Okay. Goodbye.
    You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)
    Now you’ll hear the text again. (Repeat.)
    This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers.
    (Pause 15 seconds.)
    Задания А8–А14
    Вы услышите интервью. В заданиях А8–А14 обведите цифру 1, 2 или 3,
    соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите
    запись дважды. У вас есть 50 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.
    Now we are ready to start.
    Int: Today in the studio we are talking to Ben Zephani, an activist and member
    of the environmental group the Green Belt Movement in Kenya. Welcome Ben.
    Ben: Thank you.
    Int: Well, you know, people nowadays talk a lot about environmental issues.
    There is great concern about wildlife and the future of the National Parks in
    Kenya. What’s happening there?
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 22 )
    Ben: One of the most serious environmental problems we are facing today is
    deforestation, which really affects both wildlife and people living around the
    forests. People need land for their own purposes, like growing crops and
    raising cattle. So they come, seize pieces of land, cut down trees and start
    cultivating the land. So many animals were, kind of, forced away. They had to
    leave their native habitats and find new hunting areas… That’s not really a nice
    thing.
    Int: And what’s happening to the people who actually live around the forest
    area?
    Ben: You know when you tend to interfere in a wild animal’s habitat you
    somehow create an imbalance between people and animals. And sometimes it’s
    not really a nice thing because animals tend to come close to where people live,
    which is really threatening.
    Int: So, do they attack people?
    Ben: Not that they really attack settlements but they do come in packs, groups,
    prides or herds constantly migrating from one place to another because of
    deforestation. So people are vulnerable at any time.
    Int: You mean, if I lived there, I could be chased by an angry rhinoceros or an
    elephant?
    Ben: No, actually they don’t chase people because most of the time they just
    pass by. But at times you come into contact with an unusual animal. You know
    animals live in packs, so when one animal is rejected from its pack, it’s an
    angry animal. It cannot join the other packs so it attacks anything and is
    extremely dangerous. It should not be disturbed. People can do nothing to help
    it. Anyone who dares to approach it is almost certainly doomed.
    Int: Wow! Sounds horrible! I suppose no one would dare to try to catch these
    wild animals ... Well, but what actually causes deforestation?
    Ben: People burn wood to produce charcoal and sell it, because, as you know,
    people there have very poor living conditions, and they try hard to earn an
    extra dime to support their families. Charcoal is in great demand for cooking
    and other odd jobs, so people don’t even have to travel anywhere to sell it. It’s
    a good job. But it’s so destructive.
    Int: So what’s being done to try and remedy this, or to try and counterbalance
    the effect?
    Ben: There are three or four large activist groups that are coming together to
    discuss how to reduce damage to the environment. You all know the Nobel
    Prize winner Wangari Maathai who is a leader of the Green Belt Movement in
    Kenya. She’s been trying to discourage people from destroying forests for a
    long time and to explain what deforestation does to the country and the
    environment in general and how it affects people in the forest areas. She
    teaches people to adjust to new conditions and environments. She moves with
    the times. Wangari supports National parks, conservation areas and safari parks
    in the country. She helps organize small businesses to learn to earn from
    ecotourism in the forest areas.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 23 )
    Int: Look, I’ve always wanted to go to Africa and I’m just wondering, if that
    whole safari business ... is really good; if everything you see on the BBC
    Wildlife channel, you know, documentaries, is true to life.
    Ben: It’s not a cliché, but it’s something you have to experience when you get
    there on safari. The BBC has never lied to their viewers.
    Int: Wow! So I could be just out there ... driving around in my car and on my
    own just seeing all those animals?
    Ben: I am afraid they won’t let you drive in your own car. They provide
    services for you. We have in Kenya an institute called the KWS: the Kenya
    Wildlife Service and it has its own wardens that are highly trained to protect
    you when you’re in the forest. You just say where and when you want to go,
    what places and animals you would like to see. Tours are kind of regulated. For
    example, you will never be allowed to come close to feeding the animals.
    Int: All right.
    You have 15 seconds to complete the task. (Pause 15 seconds.)
    Now you will hear the text again. (Repeat.)
    This is the end of the task. You now have 15 seconds to check your answers.
    (Pause 15 seconds.)
    This is the end of the Listening test.
    Время, отведенное на выполнение заданий, истекло.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 24 )
    Приложение 2
    Ответы
    Раздел 1.
    Аудирование
    Раздел 2.
    Чтение
    Раздел 3. Грамматика
    и лексика
    № задания Ответ № задания Ответ № задания Ответ
    А1 2 А15 3 А22 3
    А2 3 А16 2 А23 2
    А3 2 А17 3 А24 4
    А4 3 А18 1 А25 3
    А5 1 А19 4 А26 2
    А6 1 А20 4 А27 1
    А7 1 А21 2 А28 3
    А8 1
    А9 3
    А10 2
    А11 3
    А12 1
    А13 2
    A14 1
    Аудирование
    В1 EGDAFB
    Чтение
    В2 4673128
    B3 471523
    Грамматика и лексика*
    В4 wives
    В5 wasn’t<или>wasnot
    В6 waslooking
    В7 greatest
    В8 wasbuilt
    B9 began
    B10 hasbecome
    B11 population
    B12 natural
    B13 visitors
    B14 seriously
    B15 protection
    B16 scientists *Написание ответов (без пробелов и знаков препинания) соответствует
    инструкции ФЦТ по заполнению бланка ответов №1.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 25 )
    Приложение 3
    Схемы оценивания выполнения заданий раздела «Письмо» (2011 г.)
    (максимум 20 баллов за весь раздел)
    Критерии оценивания выполнения задания С1
    Баллы
    Решение
    коммуникативной
    задачи (содержание)
    Организация
    текста
    Языковое оформление
    текста
    К1 К2 К3
    2 Задание выполнено
    полностью: содер-
    жание отражает все
    аспекты, указанные в
    задании; стилевое
    оформление речи вы-
    брано правильно с
    учетом цели выска-
    зывания и адресата;
    соблюдены принятые
    в языке нормы веж-
    ливости.
    Высказывание ло-
    гично; средства ло-
    гической связи ис-
    пользованы пра-
    вильно; текст раз-
    делен на абзацы;
    структурное офор-
    мление текста со-
    ответствует нор-
    мам, принятым в
    стране изучаемого
    языка.
    Используемый словар-
    ный запас и граммати-
    ческие структуры соот-
    ветствуют поставлен-
    ной задаче (допускается
    не более двух негрубых
    лексико-грамматичес-
    ких ошибок); орфо-
    графические и пунк-
    туационные ошибки
    практически отсутству-
    ют (допускается не
    более двух негрубых
    орфографических и
    пунктуационных оши-
    бок).
    1 Задание выполнено
    не полностью: со-
    держание отражает
    не все аспекты, ука-
    занные в задании;
    встречаются наруше-
    ния стилевого офор-
    мления речи и/или
    принятых в языке
    норм вежливости.
    Высказывание не
    всегда логично;
    имеются недостат-
    ки/ошибки в ис-
    пользовании
    средств логичес-
    кой связи, их вы-
    бор ограничен; де-
    ление текста на аб-
    зацы нелогич-
    но/отсутствует;
    имеются ошибки
    в формате выска-
    зывания.
    Имеются лексические и
    грамматические ошиб-
    ки, не затрудняющие
    понимание текста (до-
    пускается не более че-
    тырех негрубых лек-
    сико-грамматических
    ошибок); имеющиеся
    орфографические и
    пунктуационные ошиб-
    ки не затрудняют ком-
    муникацию (допуска-
    ется не более четырех
    негрубых орфографи-
    ческих и пунктуацион-
    ных ошибок).
    0 Задание не выпол-
    нено: содержание не
    отражает те аспекты,
    Отсутствует ло-
    гика в построении
    высказывания;
    Многочисленные ошиб-
    ки базового уровня в
    языковом оформлении
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 26 )
    которые указаны
    в задании, или не со-
    ответствует требуе-
    мому объему.
    формат высказы-
    вания не соблюда-
    ется.
    текста препятствуют
    эффективной коммуни-
    кации: ограниченный
    словарный запас/много-
    численные ошибки в
    словоупотреблении и
    сочетаемости; несоблю-
    дение грамматических
    правил; многочислен-
    ные орфографические и
    пунктуационные ошиб-
    ки.
    Примечание. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию
    «Содержание» все задание оценивается в 0 баллов.
    Критерии оценивания выполнения задания С2
    Баллы Решение коммуникативной
    задачи (содержание) Организация текста
    К1 К2
    3 Задание выполнено пол-
    ностью: содержание отражает
    все аспекты, указанные в
    задании; стилевое оформление
    речи выбрано правильно с
    учетом цели высказывания и
    адресата; соблюдены принятые
    в языке нормы вежливости.
    Высказывание логично; средства
    логической связи использованы
    правильно; текст разделен на
    абзацы; оформление текста соот-
    ветствует нормам, принятым в
    стране изучаемого языка.
    2 Задание выполнено: некото-
    рые аспекты, указанные в
    задании, раскрыты не пол-
    ностью; имеются отдельные
    нарушения стилевого оформ-
    ления речи; в основном
    соблюдены принятые в языке
    нормы вежливости.
    Высказывание в основном логич-
    но; имеются отдельные недос-
    татки при использовании средств
    логической связи; имеются
    отдельные недостатки при деле-
    нии текста на абзацы; имеются
    отдельные нарушения формата
    высказывания.
    1 Задание выполнено не
    полностью: содержание отра-
    жает не все аспекты, указанные
    в задании; нарушения стилевого
    оформления речи встречаются
    достаточно часто; в основном
    не соблюдаются принятые в
    языке нормы вежливости.
    Высказывание не всегда логично;
    имеются многочисленные ошибки
    в использовании средств логи-
    ческой связи, их выбор ограничен;
    деление текста на абзацы
    отсутствует; имеются много-
    численные ошибки в формате
    высказывания.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 27 )
    0 Задание не выполнено: со-
    держание не отражает те аспек-
    ты, которые указаны в задании,
    или не соответствует требуемо-
    му объему.
    Отсутствует логика в построении
    высказывания; формат высказыва-
    ния не соблюдается.
    Баллы Лексика Грамматика Орфография и
    пунктуация
    К3 К4 К5
    3 Используемый словар-
    ный запас соответст-
    вует поставленной за-
    даче; практически нет
    нарушений в исполь-
    зовании лексики.
    Используются грам-
    матические струк-
    туры в соответствии
    с поставленной зада-
    чей. Практически от-
    сутствуют ошибки.
    2 Используемый словар-
    ный запас соответст-
    вует поставленной за-
    даче, однако встре-
    чаются отдельные не-
    точности в употреб-
    лении слов, либо сло-
    варный запас ограни-
    чен, но лексика ис-
    пользована правильно.
    Имеется ряд грамма-
    тических ошибок, не
    затрудняющих пони-
    мание текста.
    Орфографические
    ошибки практичес-
    ки отсутствуют.
    Текст разделен на
    предложения с пра-
    вильным пунктуа-
    ционным оформле-
    нием.
    1 Использован неоправ-
    данно ограниченный
    словарный запас; час-
    то встречаются нару-
    шения в использо-
    вании лексики, неко-
    торые из них могут
    затруднять понимание
    текста.
    Либо часто встреча-
    ются ошибки эле-
    ментарного уровня,
    либо ошибки немно-
    гочисленны, но за-
    трудняют понимание
    текста.
    Имеется ряд орфо-
    графических и/или
    пунктуационных
    ошибок, которые
    незначительно за-
    трудняют понима-
    ние текста.
    0 Крайне ограниченный
    словарный запас не
    позволяет выполнить
    поставленную задачу.
    Грамматические пра-
    вила не соблюда-
    ются.
    Правила орфогра-
    фии и пунктуации
    не соблюдаются.
    Примечание. Критерий «Орфография и пунктуация» в разделе «Письмо»
    оценивается в 2 балла. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию
    «Содержание» все задание оценивается в 0 баллов.
    Демонстрационный вариант КИМ ЕГЭ 2011 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
    © 2011 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
    (2011 - 28 )
    Приложение 4
    Порядок подсчета слов в заданиях раздела «Письмо»
    При оценивании заданий раздела «Письмо» (С1–С2) следует
    учитывать такой параметр, как объем письменного текста, выраженный в
    количестве слов. Требуемый объем для личного письма С1 – 100–140
    слов; для развернутого письменного высказывания С2 – 200–250 слов.
    Допустимое отклонение от заданного объема составляет 10%. Если в
    выполненном задании С1 менее 90 слов или в задании С2 менее 180 слов,
    то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. При
    превышении объема более чем на 10%, т. е. если в выполненном задании
    С1 более 154 слов или в задании С2 более 275 слов, проверке подлежит
    только та часть работы, которая соответствует требуемому объему. Таким
    образом, при проверке задания С1 отсчитываются от начала работы
    140 слов, задания С2 – 250 слов и оценивается только эта часть работы.
    При определении соответствия объема представленной работы
    вышеуказанным требованиям считаются все слова, начиная с первого
    слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, предлоги,
    артикли, частицы. В личном письме адрес, дата, подпись также подлежат
    подсчету. При этом:
    − стяженные (краткие) формы can't, didn't, isn't, I'm и т. п. считаются
    как одно слово;
    − числительные, выраженные цифрами, т. е. 1; 25; 2009, 126204 и
    т. п., считаются как одно слово;
    − числительные, выраженные словами, считаются как слова;
    − сложные слова, такие как good-looking, well-bred, English-speaking,
    twenty-five, считаются как одно слово;
    − сокращения, например USA, e-mail, TV, CD-rom, считаются как одно
    слово.
    Категория: ЕГЭ 2010 | Добавил: Admin (24.04.2011)
    Просмотров: 14197 | Рейтинг: 0.0/0 |
    Дополнительный материал для Вас от сайта englishschool12.ru

    Уголок поэта
    АМЕРИКАНСКИЕ ШКОЛЬНИКИ ТЕПЕРЬ МОГУТ &quo...
    ФИЛЬМ О МАРГАРЕТ ТЭТЧЕР ПОВЕРГ В ШОК ЕЕ ...

    Ex. 12. Comment on the nouns in bold ty... 
    ЕГЭ по математике 2010 (Демонстрационный... 
    Неисправности ноутбуков 

    Контрольные по английскому языку №2
    ЗАДАНИЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ к выполн...
    Английский язык для школьников №16

    ОСНОВАНИЯ МЕТОДОЛОГИИ 
    ПЕРЕСЕЧЕНИЕ ФУНКЦИОНАЛЬНО-СЕМАНТИЧЕСКИХ ... 
    шпоры по английскому 

    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Welcome
    Меню сайта
    Info
    Видео
    englishschool12.ru
    Info

    Сайт создан для образовательных целей
    АНГЛИЙСКАЯ ШКОЛА © 2024
    support@englishschool12.ru

    +12
    Все права защищены
    Копирование материалов возможно только при разрешении администратора сайта
    Сайт управляется системой uCoz